Monday, June 16, 2014

Proses Menghasilkan Kapsul Manjakani

Posted by LyA SaFaR at 8:44 PM

Bismillah...akhirnya kami dpt snap sendiri pic ni khas utk semua.sblm ni sy ada cerita proses ke2 yg kami lakukan adalah memecahkan bj kani utk mengeluarkan lebah@wasp di dalamnya.

Manjakani terhasil apabila ditembusi oleh tebuan berbisa atau di kenali sebagai "gall wasp" bentuk fizikal spt lalat & licin ketika di pegang.reaksi kimia scr spontan mhasilkan bebola keras yg di panggil "oak gall"

Proses memecah di lakukan scr berhati2.ia memerlukan fokus penglihatan yg tajam utk mengeluarkan wasp tersebut.dr segi fizikal wasp akan kelihatan bersinar di bawah sinaran lampu.proses ini memakan masa lebih dr 4jam bg setiap 3kg manjakani.kami pastikan anda mendapat kualiti yg terbaik.halalan toiyiban
Gambar pertama sebiji manjakani dan beberapa tebuan yg tertinggal di dalam manjakani. Manjakani terhasil dari interaksi spontan antara tebuan (oak wasp) dan daun dari pokok oak. Ada yang mengatakan di malaysia juga mempunyai pokok yang menghasilkan manjakani ini yang diberi nama pokok mempeling. Dari keseluruhan manjakani yang saya proses, hampir 80% buah yang dipecahkan menggunakan lesung, mengandungi tebuan. Tebuan ini perlu disingkir dari proses seterusnya untuk mengelakkan status produk saya menjadi haram (kerana mengandungi unsur bangkai)

Gambar kedua pula adalah 3.5kg manjakani kesemuanya saya ketok dari sblom maghrib dan berakhir jam 10 malam. Berhenti seketika utk solat. Ni baru fasa kedua. Fasa pertama saya basuh sebersih-bersihnya dan keringkan selama 2-3 hari di bawah sinaran lampu matahari atau sehingga betul-betul kering. Fasa ketiga proses menjadi serbuk. Nantikan gambarnya. Fasa pertama tak payah gambar. Menyampah nak amek masa tengah basah. Lagipun manjakani tak mau terendam dalam air terlalu lama dikhuatiri kurang khasiatnya walaupun tiada penjelasan saintifik keatasnya.

0 comments:

 

LYA SAFAR WARDROBE Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review