Monday, March 10, 2014

Makanan Berkhasiat Membantu Ibu Berpantang Cepat Pulih!

Posted by LyA SaFaR at 7:30 AM
Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Jika anda ibu yang baru lepas melahirkan bayi tapi tak tahu nak makan makanan berkhasiat semasa berpantang. Jom baca artikel yang saya jumpa di laman MingguanWanita ni untuk kita semak apa yang patut kita makan selepas bersalin bagi mengekalkan badan kita kekal jelita & sentiasa cergas walaupun semasa berpantang ('',)
Oleh:Nadia Mingguan Wanita
Beberapa minggu pertama selepas kelahiran memang sukar mendapatkan pola makanan yang seimbang. Merasa lapar setelah menyusukan membuatkan ibu memakan apa sahaja di hadapan mata termasuklah yang kurang memenuhi keperluan nutrisi. 
Sebaiknya, elakkan cita-cita menurunkan berat badan dengan cepat. Berat badan anda mungkin hilang sekitar 2.2 hingga 6 kg setelah bayi lahir tetapi memerlukan masa untuk mengembalikan berat badan seperti sebelumnya. Jadi MW kongsikan beberapa info untuk ibu muda: 
  • Ibu yang melahirkan kaedah pembedahan akan berasa tidak selesa kerana luka dan kerap berangin. Bagi menguranginya, cubalah berjalan-jalan. Ambil makanan yang mengandungi vitamin C untuk membantu penyembuhan luka dan protein untuk mengembalikan tenaga. 
  • Apabila buah dimakan secara langsung, vitamin, mineral dan serat masih dalam keadaan baik. Berbeza jika disediakan dalam bentuk jus, beberapa serat terbuang tetapi vitamin dan mineralnya masih ada. 
  • Makanan bertepung yang kaya karbohidrat seperti roti, pasta, nasi dan kentang, selain merupakan sumber tenaga, ia kaya dengan vitamin B kompleks dan serat. Pilih jenis karbohidrat yang memiliki indeks glikemik rendah seperti beras perang, gandum, kacang-kacangan. 
  • Anda memerlukan 1000mg kalsium sehari ketika anda menyusu bayi. Kajian menunjukkan bahawa ibu kehilangan tiga hingga lima peratus massa tulang selama menyusu. Pasti kan anda mendapatkan cukup kalsium dan vitamin D selama dan setelah menyusui. Sumber kalsium boleh diperoleh dari susu dan produk olahannya seperti yogurt dan keju. 
  • Cecair sangat diperlukan oleh ibu menyusu. Minimum sehari ialah 2 hingga 2.7 liter cecair. Cecair ini boleh diperoleh dari air minuman, buah-buahan dan aneka sup. 
  • Pelbagai kajian menyatakan bahawa bayi yang diberi susu ibu dapat meningkatkan kecerdasan dari omega 3 pada makanan ibu. Otak bayi berkembang pesat dan omega 3 membantu perkembangan otak. Sumber makanan yang mengandungi khasiat ini ialah telur, ikan salmon, ikan tuna dan kacang walnut.
Shaklee Independent Distributor
SID :1085732
019-8614724
LYA

0 comments:

 

LYA SAFAR WARDROBE Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review