Wednesday, February 1, 2012

Cantik ke???

Posted by LyA SaFaR at 8:50 AM
Godeh2 entry lama...baru perasan ada cik anon bagi komen....'x de lah cantik sangat ko ni' kat gambar kawen lya....hahhahah...terima kasih lah cik anon...x cantik pun ko tgk gak...sampai rajin nak bg komen...dh delete dah...maceh...hahhaha....kepada cik anon...kalau berani letak lah nama kan baguus..lg satu..aku rasa ko mesti pompuan n jeles kan...plzzz lah..hik2...moralnya..utk cik anon :KECANTIKAN TU PINJAMAN SEMATA2...
  

Kat atas tu merupakan status FB Lya semalam...

hehehe....masa baca that komen...memang lya rasa nak ketawa pun ada...sebab...kenapa mesti menidakkan pemberian Allah..mengeji dan mengata...heheh...Lya ok jek...as long,Lya tak pernah nak kata orang tak cantik ke apa...sebab cantik ni subjektif...kita tak boleh simply tengok luaran seseorang je untuk kata seseorang itu cantik atau tidak..betul tak...
Lya bersyukur dengan setiap pemberian yang Allah berikan...tak kisah lah macam mana pun bentuknya...malah bertuah dilahirkan sebagai wanita dan dikurnikan suami yang baik dan bertanggungjawab serta keluarga dan rakan2 yang banya memberi sokongan....
Hari ni...Lya baru nak mula membaca buku 'Wanita Solehah - Zaman Rasulullah S.A.W".... banyak lagi bahan bacaan mengenai wanita yang boleh kita sentiasa menghargai diri kita...

Dalam Chapter 1 sahaja dah menerangkan tentang kedudukan wanita sebelum islam datang...dari pandangan bangsa Yunani,Romawi, dalam struktur masyarakat Persia,Cina,India...dalam pandangan Yahudi, Kristian, dan arab Jahiliah....
Cukup buat Lya bertuah menjadi wanita....

So pada yang berkenaan...Lya bukan nak mengata awak...cuma nak beri awak sedikit pesanan...malah untuk diri Lya juga....KECANTIKAN...atau apa sahaja yang kita miliki...semua tu hanya PINJAMAN semata2...

Lya hadiahkan Artikel dari  SINI untuk semua...terima kasih...

Siapa yang cantik? Awak cantik? Saya? Atau dia?
Kalau di Bollywood mungkin kata mereka, Aishwarya Rai yang tercantik, atau di Hollywood, 

Paris Hilton adalah cantik pada pandangan mereka dan mungkin juga di Malaysia, Fasha Sandha yang tercantik.

Siapa agaknya yang dapat memberi definisi dan ciri-ciri tepat tentang apa yang dikatakan sebagai 'cantik'.Cantik adalah sesuatu yang sangat subjektif. Setiap orang mempunyai definisi kecantikan masing-masing. Mungkin bagi saya, cantik adalah begitu dan begini, tapi bagi anda, lain pula.

Tiada siapa dapat memberi definisi tepat tentang cantik. Mata lah yang akan mendefinisi cantik. Namun kini, pada pendapat saya, barat sudah pun mempengaruhi definisi cantik pada dunia dan hampir seluruh dunia memakai definisi cantik barat.

Kadang kala, cantik juga didefinisi mengikut tempat, kaum dan budaya. Kalau di barat sekarang, the thinner the better, tapi berbeza pula di Mauritania, Africa, the bigger the better.

Orang di barat berperang dengan aneroksia dan bulimia akibat mahu kurus, sebaliknya di Mauritania, wanita mengamalkan 'makan paksa' sejak berumur 5-6 tahun untuk gemuk, agar menjadi cantik dan mudah mendapat jodoh.

Sungguh berbeza kan? Definisi kecantikan yang sungguh berbeza.
Ataupun, ada juga yang sanggup melakukan pelbagai cara yang pada pandangan kita pelik dan tidak masuk akal tetapi pada mereka, itulah cantik!

Satu kaum di Thailand menganggap leher panjang itu cantik, lantas sejak dari umur 5 tahun lagi, mereka sudah dipakaikan gelang logam di leher agar leher mereka akan menjadi semakin panjang dan panjang dan panjang justeru mereka cantik dan mudah mendapat jodoh.

Di Sarawak pula, suku kaum Oran Ulu menganggap telinga panjang itu sangat cantik pada mata mereka, lagi panjang, lagi cantiklah seseorang wanita itu pada pandangan mereka.
Tapi kini, generasi muda sudah tidak lagi mengamalkan amalan ini. (Mungkin sudah terikut-ikut definisi cantik barat..hmmm)

Perlukah jadi cantik?

Di Mexico, kaum wanita menghabiskan separuh dari gaji mereka untuk kecantikan seperti ke salun, malahan ada juga pakej bayar secara ansuran untuk pembedahan plastik. Atau di Iran, pembedahan hidung sangat popular di sana. Wanita Iran sanggup berkorban wang ringgit demi mendapatkan hidung yang diidam-idamkan lantaran kata mereka, hidung mereka besar.

Tetapi saya tertanya-tanya juga, bukankah mereka Islam dan Islam melarang pembedahan plastik untuk tujuan kecantikan? Wallahualam.
Bayangkan betapa wanita-wanita ini mahu kelihatan cantik.
Betapa pentingnya menjadi cantik pada seorang wanita itu.
Macam-macam sanggup dikorbankan, wang ringgit, masa, kesakitan yang perlu ditanggung demi cantik, bahkan, hukum agama pun sanggup dilanggar demi cantik.
Tidak kisahlah perbuatan mereka dilarang agama, janji mereka kelihatan cantik. Plastic surgery, Botox, liposuction, gastric bypass sekarang bermain di sekitar hidup wanita demi cantik.
Walaupun mereka sedar akan kesan sampingan perbuatan ini, semua itu ditolak tepi, demi CANTIK.

Innallah jamil, wa yuhibbu jamal: Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.

Kata mereka, apabila diri terasa cantik, barulah mereka ada keyakinan diri.
Saya juga bersetuju dengan ini, tetapi bukanlah sampai sanggup berkorban segalanya demi cantik.

Allah suka akan kecantikan, tetapi bukan lah sehingga mengubah ciptaanNya. 

Tambahan lagi, mereka yang ekstrem mahu kelihatan cantik ini, bukanlah mahu kelihatan cantik di mata Allah, tapi di mata manusia. Semuanya dilakukan agar kelihatan cantik pada manusia dan agar mendapat tempat di hati manusia.
Dulu sewaktu kecil, saya juga suka kelihatan cantik.
Kalau baju pink, maka seluruh badan perlu pink termasuklah sepit dan pengikat rambut. Tapi kini, saya bukan perempuan yang obses cantik, kerana pada saya, cantik bukan sekadar di wajah, tapi cantik itu dari akhlak dan keimanannya kepada Pencipta.  

Cantik akan pudar walau cuba dipertahankan, tapi akhlak itu hiasan yang kekal pada diri seorang wanita.

Wanita yang cantik akhlaknya, maka cantiklah luarannya.
Tiada guna mempunyai wajah seindah bidadari kerana satu hari nanti, kita cuma akan menjadi tengkorak yang menakutkan.
Bukanlah tidak perlu menjadi cantik dan perlu mejadi buruk sedangkan Allah menyukai kecantikan, tetapi, biarlah cantik itu kerana Allah, dan definisi cantik itu juga perlu sesuai dengan Islam.
Janganlah sanggup melanggar larangan agama demi kelihatan cantik.
Perbaikilah akhlak diri sekaligus, anda akan kelihatan cantik pada pandangan Allah dan pandangan manusia.
Bersyukurlah dan berpuas hati lah dengan kurniaan Allah kepada kita, dan gunakan ia sebaik-baiknya hanya keranaNya.

Tiada yang lebih indah pada ibu bapa selain anak-anak yang soleh solehah, tiada yang lebih bahagia pada seorang suami selain seorang isteri yang solehah dan tiada yang lebih bernilai pada Allah selain hambaNya yang soleh solehah.

2 comments:

Aesya Zealous said...

hehe.. jeles dgn akak la tu..

LyA SaFaR said...

hehheh...ape je lah nak di jeleskan...hahah

 

LYA SAFAR WARDROBE Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review