Monday, March 10, 2014

Set Kesihatan Optimum | Sarapan itu sangat penting

Posted by LyA SaFaR at 8:09 AM
Sudahkah anda bersarapan??

Kajian di Harvard University mengatakan bahawa orang yang mengambil sarapan memiliki kecenderungan sehingga 50 peratus untuk tidak mengalami kegemukan

Mengapa sarapan itu penting???

  • Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang lengkap - menunda sarapan membuatkan anda sukar mendapatkan  nutrisi dan vitamin yang diperlukan. Menu sarapan seperti susu atau yogurt rendah lemak plus granula akan memberi cukup kalsium dan serat.
  • Sarapan boleh menurunkan berat badan - Jika perut kosong, tubuh akan membakar kalori lebih lambat. Sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme. Maknanya pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien. Walau bagaimanapun, bergantung kepada makanan yang diambil. Makanan yang mengandungi karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik dan akan cepat semula merasa lapar. Sebaliknya, makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, dapat meyediakan tenaga secara konsisten dan tidak cepat rasa lapar.
  • Sarapan menigkatkan kemajuan otak - Ketika bangun pagi, sebahagian besar energi telah habis digunakan  oleh aktiviti sehari sebelumnya. Tanpa tenaga yang cukup, otak dan badan tidak bekerja dengan baik.
  • Perlindungan terhadap sakit jantung - Kajian menunjukkan orang yang melewatkan sarapan selama 2 jam memiliki kadar kolestrol buruk LDL lebih tinggi.

 Tips sarapan sihat :

1. Sarapan sebaiknya mengandungi 5 gram serat, 1 hidangan kalsium plus protein dan lemak. Elakkan pengambilan gula hingga 6 gram.

2. Jika tidak sempat bersarapan di rumah, bawa roti dan susu untuk dinikmati semasa perjalanan atau setelah sampai di tempat kerja.

3. Makan telur dadar. Kandungan nutrisi dalam telur sangat diperlukan oleh badan kita.

4. Makan buah.

5. Hentikan makan sebelum pukul 8 malam hari. Apabila bangun pagi, anda akan merasa lapar.

6. Anda boleh mulakan sarapan anda dengan set asas Shaklee (set optimum Shaklee) yang terdiri daripada vitamin dan mineral asas yang diperlukan dalam kehidupan seharian. Set ini adalah asas kepada pembinaan tubuh badan yang sihat, meningkatkan sistem imuniti badan serta penjagaan mental yang baik. Ia juga membantu meningkatkan tenaga, mengurangkan stress dan membuatkan kita lebih sihat untuk menghadapi kehidupan seharian.

Set ini terdiri daripada:

B-Complex - Sustained Release Vita-C - Vitalea



Siapa yang boleh mengambil set ini?
  • lelaki dan wanita yang mementingkan kesihatan kecuali kanak-kanak.
  • individu yang cepat letih, cepat mengantuk, lesu dan tidak bermaya.
  • individu yang kerap demam dan mudah dijangkiti penyakit.
  • individu yang ingin meningkatkan daya fokus

Set ini adalah ASAS dan paling EKONOMI. Sekiranya mampu, anda boleh menambahbaik dengan mengambil Energising Soy Protein, Vita-E Complex, Alfalfa, Omega Guard dan sebagainya.

0 comments:

 

LYA SAFAR WARDROBE Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review